Jak se zbavit stresu

K moderní době patří stres neodmyslitelně. Každý z nás ho zažívá, ať už chce nebo ne. Někdo častěji, jiný méně. Různé typy lidé snáší stres odlišně. Šťastlivce, kteří říkají, že stres vůbec neznají, budete hledat opravdu těžko. Proto je žádoucí, aby se každý člověk naučil se stresem žít, a vlastně ho co nejvíce umět regulovat. Není dobré se nechat tímto stavem ovlivňovat. Mohlo by se Vám to totiž vymstít ať už v zaměstnání nebo v osobním rodinném životě. Na následujících řádcích si přečtete pár rad, které Vám pomohou být v pohodě.

Škodlivost stresu potvrdila i současná moderní medicína. Stresové situace totiž mohou způsobit různé zdravotní problémy, jako jsou například žaludeční vředy, jiné problémy s trávením, ale také třeba nevolnost, bolest hlavy, či potíže s páteří. Tímto výčtem jsme rozhodně neskončili. Stres způsobuje také problémy se spánkem. V nejhorších případech může dojít až k nejhoršímu, což je srdeční infarkt.

Co tedy dělat, aby nás stres neovládal?

Nyní se společně podíváme na několik rad, jak se stresu co nejlépe vyhnout.

  1. Některé situace během dne mohou být více či méně stresující. Dobré ale je, abyste vždy věděli, co Vás během dne bude čekat. Sepište si událost po události, co se bude dít během dne. Jakmile budete vědět, co Vás čeká, můžete se na situaci lépe připravit a s mírným stresem počítat. Napište si úplně všechno, od venčení psům až po návštěvu úřadů. Budete teda vědět, kolik času si na jakou činnost ušetřit. Nebudete řešit časový stres. Můžete všechno stihnout, tak jak je nutné. Jakmile splníte jednotlivé činnosti, ze seznamu je odškrtněte. Den bude tak snáze utíkat a vy se můžete pomalu těšit na večer.
  2. Vše, co máte na seznamu, splňte podle plánu. Nevynechávejte činnosti a už vůbec je nepřesouvejte na další dny. Je jasné, že do některých aktivit se člověku prostě nechce, ale když budete praktikovat odklad činností, za chvilku budete chtít odkládat i důležité věci. Jednoho dne zjistíte, že máte nesplněných tolik úkolů a stres bude tu. Do začarovaného kruhu se dostanete snadno, ani nebudete vědět jak. Jedinou radou teda zůstává to, že všechno plňte podle plánu.
  3. Aktivity, které se pravidelně opakují, dělejte ve stejnou dobu. Tím se zautomatizují a již pro Vás nebudou nutné zlo, ale třeba i milá příjemnost. Den ode dne tak se budete cítit příjemněji a vyhnete se chaosu a stresu, který může vniknout z reorganizace.
  4. Nemusíte všechno udělat sami. Podělte se například o domácí práce nebo o návštěvu úřadů s Vašimi příbuznými. Vždyť zaplatit složenky může i manžel nebo nakoupit pečivo děti. Jednoduché činnosti přenechejte ostatním. Děti se díky tomu stanou samostatnější, takže ulehčíte práci nejen sobě, ale zároveň prospějete i Vašim dětem. Manžel má jistě namáhavé povolání, ale také nemusí sedět doma s nohama na stole vy kolem něj létat jako jeho služka. Pěkně ho zapřáhněte. Umýt nádobí nebo připravit večeři může i muž. Můžete si doma rozdělit role a například napsat seznam domácích prací, co kdo bude dělat. Takový rozvrh můžete připevnit například na lednici, aby jej měli všichni členové na očích a na nic nezapomínali. Nepřidělávejte si starosti navíc. Přenechejte část povinností na ostatních.
  5. I přes všechny výše popsané rady máte stále moc práce a nic nestíháte? Je na čase, abyste se zamysleli nad svým denním rozvrhem. Opravdu potřebujete všechno nutně stihnout? Nemáte toho přeci jen stále moc? Jistě se je možné některé činnosti omezit. Možná si sami přiděláváte starosti a stresujete se zbytečně. Vždyť jednou můžete do práce přijít pozdě, jednou si můžete vzít volno a udělat si den pro sebe. Dobře stanovený denní plán je důležitý. Zkuste vstát o pár minut dřív a užít si klidnou snídani a vypít dobrou kávu. Uvidíte, že den bude hned veselejší. Ráno začíná den. Jaké máte ráno, takový bude celý den. Začněte snídaní, která by měla být vydatná. A netvrďte, že držíte dietu, snídaně je základ dne, bez které se neobejdete.
  6. Rodina je pro Vás to nejdůležitější. Nebo třeba práce je ještě něco víc? Ale co vy sami, jako osobnost? Každý jedinec potřebuje mít čas jen sám na sebe. Sportujete rádi? Výborně, zajděte si dvakrát za týden zacvičit s kamarádkou na cvičení. Dostanete se do jiného prostředí a vypustíte každodenní problém. Můžete navštívit divadla, kino nebo si jen tak zajít na kávu s přáteli.
  7. Náchylnější ke stresu jsou bohužel ženy. Je to dáno jejich psychickým rozpoložením, ale také tím, že si všechno berou mnohem více než muži a jsou obecně poctivější a pečlivější. Určitě je dobré mít k sobě nějakou dobrou duši, která bude Vaše „vrba“, které se můžete se vším svěřit. Vypovídat se z problémů sice nic neřeší, ale může se člověku ulevit a hned je problém menší, alespoň zdánlivě. Muži všechno přejdou jen tak, nic moc neřeší.
  8. Stresovým situacím se ale ani tak vyhnout nemusíte. Pokud ovšem již nějaká situace nastane, zkuste ji zvládnout s čistou hlavou. Velkým pomocníkem je žvýkačka. Během žvýkání se totiž soustředíte na převalování žvýkačky a ne na problémy. Kuřáci řeší situaci často pomocí cigarety. Kouří jednu za druhou a snaží se uklidnit. Cigareta ale není nejvhodnější a rozhodně ji zde nedoporučuje. Zkuste hluboké dýchání, pořádně přes břicho. Látka jménem kofein umí zázraky, proto si uvařte kávu nebo se pořádně napijte Coca-coly. Káva je ale silně močopudná a zbavuje tělo tekutin, proto nezapomínejte doplnit tekutiny vodou. Stres odbourává také cukr. Když je Vám nejhůře, naložte si pořádnou dávku zmrzliny nebo čokolády. Uvidíte, že se po chvilce budete cítit lépe. Rizikem je, že můžou dostavit výčitky z toho, že přiberete na váze. Proto množství nepřehánějte. Umění meditace je výborná a uklidňující. Holdujete-li těmto praktikám, zkuste třeba jógu nebo jiné relaxační cvičení, díky kterému uklidníte nejen tělo, ale i mysl. Mysl uvolní i výborný čas z těch správně namíchaných bylinek. Jste-li ještě naštvaní, můžete si vybít energii sportem. Zkuste třeba dlouhý běh, při kterém se úplně zničíte. Provětráte si hlavu a řešení přijde samo. Večer u televize si také můžete atmosféru zlepšit aromatickými oleji. Výborná je například levandule, ale také meduňka, jasmín nebo mateřídouška
  9. Deprese je ten nejhorší stav, kterého můžete dosáhnout. Tím se vše ještě zkomplikuje. Proto se snažte zachovat chladnou hlavu a v žádném případě nepropadejte panice. Snažte se myslet pozitivně a na vše se dívat s nadhledem. Je důležité, abyste sami věřili, že vše bude lepší, vše zvládnete udělat. Každý člověk má jiný recept na to, jak se dostat z deprese.
  10. Jakmile se dostanete do takového stavu, že sami situaci nezvládnete, nezbývá, než vyhledat odbornou pomoc psychologa nebo lékaře. Ti jistě najdou vhodné východisko pro Vaši situaci. Dlouhodobý stres totiž může trvale poškodit organismus, což jistě nikdo nechce. Odborníků se rozhodně bát nemusíte. Do blázince Vás nikdo zavřít nebude chtít. Specialistovi se můžete svěřit se všemi problémy, on Vám od nich odlehčí a Vám se pročistí hlava. Naučí člověka, jak se vypořádat s jednotlivými úkoly.

sponzorovane odkazy